Vi borde stå emot idealen och inte vår kroppsvikt

Jag kommer ihåg när jag insåg att vikthetsen höll på att drabba mig. I så många år hade jag levt helt isolerad från den världen då mitt enda problem som idrottare var att jag åt för lite och mamma fick slänga ner extra smör i min mat haha... Även när jag var i USA tänkte jag aldrig på vikten, sa till min värdfamilj att jag gått upp 8 kg sen jag kom dit och sen på kvällen kom min värdmamma in på mitt rum och trodde jag var i behov av deep talk och stöd på grund utav att jag eventuellt skulle må dåligt över detta. Även då tyckte jag det var silly, jag nästan skrattade. Of course not var mitt naturliga svar! (Även om jag såklart förstår hennes anledning till att vara orolig, det drabbar ju väldigt många tjejer.)
Ett år senare väl hemma i Sverige igen såg jag dag efter dag hur lite mat tjejerna åt i skolan och fann mig själv inne på Ica och hade dåligt samvete över den där chokladkakan jag var på väg att köpa. Jag blir så arg över hur jag sakta men säkert började falla för det där hemska som hindrar oss från att njuta av det bästa i hela världen; mat. Men vet ni vad? Jag kämpar emot det, för hur farligt är mat egentligen? Inte alls! Det är det mest naturliga någonsin. Det farliga vore istället att sluta äta för att se ut på ett visst sätt; det är det vi borde vara rädda för och inte maten. 
Vi hade nog alla mått bättre av att jobba på att vara mer nöjda med oss själva som vi är än att jobba mot en målvikt. Forskning har visat att vi faktiskt inte blir lyckligare av att vara några storlekar mindre och det känns så sant. Lycka är nog istället att vara helt fri och utan hämningar kunna köpa plockgodis en tisdag och äta pommes till det grillade köttet. Mat ska vara hälsosamt och något att njuta av och inte kopplas till ångest och skuldkänslor, men det är något vi måste jobba på att förändra.
Om vi är medvetna om det kan vi lättare identifiera problemet och stanna upp när de negativa tankarna dyker upp och fundera över om man verkligen ska låta det styra en och ens matvanor. Det är vad jag gjorde i mataffären, och jag insåg att size 0 inte är vad jag vill för mig själv utan snarare vad samhället vill, så jag köpte den där chokladen ändå. Att utgå ifrån mig själv och inte låta andras värderingar styra var något som stärkte mig. Jag älskar ju mat, och jag vill verkligen inte att det ska förändras. 




Kommentarer
Postat av: Eira

Det här är så fint inlägg Victoria! Älskar att du är öppen och utlämnande och medger dina egna brister, det tror jag är jätteviktigt både för dig själv och andra. Men mer än det så vill jag säga att du är bomb oavsett om du äter en choklad mer eller mindre. Du är som vackrast när du är glad och det är man knappast när man svälter sig. Om du någonsin ramlar ner i hålet så måste du ringa mig så att jag kan övertyga dig om att din hjärna kör något typ av spel med dig, och att det är helt totalt NONSENS. Okej?? Du får inte tänka så om min bästa kompis. Hör du det? :))

Svar: I love you honey bunny! So glad to have you :)
fearlessiatest.blogg.se

2014-06-08 @ 01:21:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0